Dineflow startades under 2018 och har byggt en lösning som hjälper restauranger att automatisera och förbättra sina kundrelationer och marknadsföring. Dineflow har nu en lösning som används av mer än 10 restauranger i Sverige.

Beskrivning av möjligheten och vilket problem som lösts

Tänk dig att du sitter i en full sportbar och tittar på fotboll. Det finns ingen kypare i närheten och du vill bara beställa ett glas öl. Om du varit i denna situation vet du att det är frustrerande. Men så är det inte längre på ett antal restauranger i Sverige. Tack vare Dineflows appar, kan man nu beställa mat och dryck, betala och ange bordsnummer. Inom någon minut kommer mat och dryck till ditt bord. Det var inte bara att välja och beställa som gick snabbare, dessutom är maten redan betald så man behöver inte kontakta kyparen igen för att betala. För gästerna innebär det snabbare service och för restaurangerna innebär det mer försäljning eller snabbare genomströmning, i synnerhet för lunch.

En översikt av lösningen

Pizza from Fredos Pizzagastronomia
Pizza från Fredos Pizzagastronomia

Dineflows appar finns för både iPhone och Android. Följande funktioner finns:

  • Välja vilken restaurang (i en kedja) man vill beställa från
  • Olika menyer för lunch, middag och drycker
  • Val av bord för att kunna ge maten direkt till rätt bort
  • Take-away med datum & tid för hämtning
  • Hemleverans med datum & tid och adress för leverans
  • Betalning med olika kort
  • Borsleverans
  • Momskvitto i appen
  • Integration med restaurangens kassasystem
  • Marknadsföringsfunktioner med pushmeddelanden
  • Flerspråkstöd finns och fnv. fungerar appen på svenska och engelska.

Dineflows lösning finns tillgänglig i mer än tio restauranger på olika ställen i Sverige. En sportbarskedja John Scott’s, en pizzakedja Fredos Pizzagastronomia, och flera andra restauranger som Belugia, Casual Streetfood och Pieplows lunchrestauranger hos Axis Communication. Vissa använder appen bara för take-away, andra för äta här och några för allt. Vissa har bordsbeställning andra inte.

Lösningen har utvecklats med en agil process. Över åren har kundernas behov och innovativa förbättringar från Dineflows team och Gislen Software gjort produkten till vad den är idag.

Gislen Software har fullständigt ansvar för den tekniska lösningen. Tjänsten är byggd baserat på en molnbaserad lösning i Microsoft Azure. Lösningen är skalbar och kan klara flera tusen restauranger.

För närvarande finns lösningen tillgänglig i Sverige, men försäljning i Storbritannien är påbörjad.

Sammanfattning

Dineflows lösning handlar om att automatisera och förbättra marknadsföring, beställning, betalning och leveransprocesser för restauranger. I framtiden kommer Dineflows lösning att byggas med mer strategiska funktioner där kunders speciella behov och förväntningar kan användas för att skapa lojalitet. När kunderna köper via en app är det möjligt att öka förståelsen för vad varje kund föredrar och att ge kunderna individuella erbjudanden eller speciella erbjudanden beroende tid på dagen och i veckan. Något som kan jämna utbeläggningen och förbättra kundnöjdheten.